Jaarverslag 2022 – Building our future

Clinique Saint Jean Bruxelles rapport annuel 2022
07/07/2023
  • Nieuws

In ons jaarverslag blikken we even terug op een aantal belangrijke gebeurtenissen uit 2022, én vooruit naar wat 2023 brengt. We geven een woordje uitleg over wat we het afgelopen jaar gerealiseerd hebben, vertellen wat meer over onze samenwerking met de Europa Ziekenhuizen en delen enkele cijfers. Bovendien lichten we ook al een tipje van de sluier op over de komende projecten.

Hieronder kan u de introductie van onze algemeen directeur, Alexandre Deschuymere, lezen. Het volledige verslag is hier beschikbaar.

Het jaarverslag van 2022

Alexandre Deschuymere: ‘Een nieuwe start met een blik op de toekomst’

Na twee jaar van pandemie was 2022 synoniem voor hoop in Kliniek Sint-Jan. Ondanks een ongeziene bestuurscrisis hebben we dankzij eensgezindheid en de actieve inzet van alle ziekenhuisactoren een stabiele en serene werkomgeving weten te bewaren. Zo zijn we erin geslaagd om alle grote uitdagingen aan te pakken. De continuïteit van onze kwaliteitszorg bleef daarbij steeds verzekerd.

Daarna volgden de projecten en verbouwingen elkaar in rap tempo op. Nieuwe synergieën opzetten binnen het H.uni-netwerk, een fusieproject met de Europa Ziekenhuizen, de laatste hand leggen aan de nieuwe polikliniek … Ondertussen bleven we continu streven naar een aangename, aangepaste en veilige werkomgeving voor al onze collega’s, en naar kwaliteitsvolle zorg voor onze patiënten.

jaarverslag kliniek sint jan 2022Dit jaar hebben we verschillende belangrijke langlopende verdragen en overeenkomsten ondertekend of verlengd. We werkten onder meer samen met de Europa Ziekenhuizen voor de gezamenlijke aankoop van een ‘Elektronisch Patiëntendossier’. We vernieuwden onze samenwerking met het AZ Sint-Maria in Halle voor de behandeling van chronisch nierfalen. We sloten een overeenkomst met de Cliniques Universitaires Saint-Luc over een gezamenlijke dienst voor medische stralingsfysica, en samen met het UMC Sint-Pieter hebben we een samenwerking rond radiotherapie opgezet.

2022 was het jaar waarin de medische activiteiten gedeeltelijk weer op gang kwamen, maar de invloed van de coronapandemie liet zich nog steeds sterk voelen in het eerste kwartaal. Alle kwartalen van 2022 scoorden over het algemeen onder het niveau van dezelfde periodes in 2021 en 2019 bij de opnames, maar de forfaitaire dagactiviteit nam wel toe (vooral via het chirurgisch daghospitaal, de spoedgevallen, endoscopie en urologie). We zitten nog niet helemaal terug in ons ritme en evenwicht van voor de pandemie, maar we zijn op de goede weg.

Een handvol cijfers zullen nooit volstaan om de dagelijkse inzet te weerspiegelen van al onze artsen en medewerkers, die zich ook dit jaar weer van hun allermooiste kant hebben laten zien. Ik wil al onze medewerkers nogmaals oprecht bedanken voor hun professionele inzet, betrokkenheid en harde werk, vandaag en morgen … Samen blijven we gaan voor onze missie: zorg verlenen aan patiënten in hartje Brussel.

Het jaarverslag van 2022